Linkbuilding

Linkbuilding er en væsentlig del af søgemaskineoptimering. Når et andet website linker til dit website, betragter Googles søgemaskine det med rette som en anbefaling. Disse links er udtryk for, at dit website har opnået en vis popularitet og dermed kvalitet. Der er to former for linkbuilding:

Eksterne links

Eksternt indgående links er en faktor, som Google vægter særdeles højt. Linkbuilding vil derfor styrke din synlighed på nettet.

Som udgangspunkt gælder det om at skaffe links fra andre relevante websites. Altså websites der er mindst lige så gode og indholdsrige som dit. Der er mange måder at gøre dette på.

Mange har tendens til at bytte links – jeg linker til dig, hvis du linker til mig. Dette er en dårlig idé. Google gennemskuer nemt denne transaktion, og denne type eksterne links får ikke nogen positiv betydning for rangeringen af dit website. De er jo netop ikke nødvendigvis udtryk for kvalitet.

Interne links

Interne links mellem de forskellige undersider er også en vigtig faktor. Intern linkbuilding kan man arbejde med helt uafhængigt af andre. Det gælder bare om at komme i gang med at binde sit website godt sammen.

Samtidig med at man gør Google glad med den interne linkbuilding, gør man det nemmere for sine brugere at navigere rundt på siden.

 

Skriv kommentar