Sociale medier er karakteriseret ved tovejskommunikation: Brugerne involveres. Mediet findes med andre ord slet ikke, hvis der ikke er aktive brugere. Traditionelle medier som TV, radio, trykte medier og websites uden kommentarfunktion er alle envejskommunikerende, idet afsenderen sender meddelelser til en modtager, der forventes at forholde sig passivt.
Sociale medier omfatter internetfora, weblogs, podcasts, billedsamlinger, video- og musikdelingssites. Google Groups, Wikipedia, Pinterest, MySpace, FaceBook, Twitter og Youtube er alle eksempler på sociale medier.
Det er som relativt svært eller dyrt at opnå eksponering i de traditionelle topstyrede medier. Sociale medier udgør en ny form for markedsføring, hvor alle kan være med.
Blogs inden for samme emneområde, f.eks. mode, bindes ofte sammen af, at de kendte bloggere læser og kommenterer hinandens indlæg. De gode blogs får hurtigt en fast læserskare, som anbefaler artikler til venner gennem links, chat og tweets. Det kaldes også viral markedsføring, når et budskab mere eller mindre spreder sig ved egen kraft.
Sociale medier er ligesom blogging med til at forandre medielandskabet fundamentalt, herunder reglerne for hvordan man skal opføre sig. Læsernes synspunkter er ikke længere henvist til en ydmyg placering i læserbrevssektionen. Verden er ved at forandre sig til et sted, hvor brugerne bryder igennem de redaktionelle og konventionelle barrierer og sætter dagsordenen – på godt og ondt.
Det offentlige og det private rum smelter sammen – skriv derfor aldrig noget online, som du ikke ville skrive på et postkort. Læs om online reputation management.
Vi har vi mange års erfaring med både privat og professionel brug af sociale medier. Send os en mail eller ring, hvis du har brug for et par gode råd om, hvordan du kan bruge sociale medier i din profilering.