Mange bloggere er tilbageholdende med at bruge personlige fotografier, fordi de er bange for at udstille sig selv. Men læserne responderer meget positivt på billeder af mennesker. Det er f.eks. meget vigtigt at have et billede af sig selv på sin hjemmeside.
Billeder bruges især på de sociale medier, der får stadig større betydning for søgemaskineoptimering. Hvis du gerne vil have aktiveret Pinterest-brugerne, skal du altid bruge billeder i dine blogindlæg. Forbrugere, der kender et bestemt brand via interaktion på sociale medier, er mere tilbøjelige til at besøge brandets hjemmeside gentagne gange og bruger mere tid på siden.
Mangler du ideer til billedmateriale på din blog, har Miranda Miller på SEOmoz bl.a. følgende forslag til motiver:
- Deltagelse i velgørenhedsarrangementer.
- Deltagelse i branchearrangementer, netværk osv.
- Rejser.
- Den heldige vinder i en konkurrence.
- Sportshold o.a. som din virksomhed sponsorerer.
- Folk der bruger dit produkt.
- Kurver og grafer om brugen af dit produkt.
- Introduktion af dine medarbejdere.
- Screen captures af samtaler på Facebook og Twitter.
- Screenshots fra dine videoer.
- Omdan tekst til billede, f.eks. ved at indsætte et citat eller et FAQ spørgsmål/svar i grafik.
- Lav diagrammer der illustrerer komplekse forhold i din branche.
- Find gamle billeder fra din virksomhed frem og brug dem i nostalgiske indlæg.
- Photoshop dine billeder og tilføj tegneseriebobler el. lign.
- Søg i Google Images for at se, hvordan andre illustrerer dine søgeord.
- Tjek Pinterest for at se, hvilke billeder der klarer sig bedst i din niche.