Content Marketing – en gammel opfindelse

Content Marketing fandt sted før internettet, men omtales alligevel som en ny tendens. På SEOmoz spørger de hvorfor? Er SEO-branchen blevet mere moden? Eksperterne svarer:

Kyniske Peter Meyers udtaler: I gamle dag jagtede vi hits, så sidevisninger, så unikke sidevisninger, så konversionsrater osv. Hver gang opførte folk sig som om, deres nyeste besættelse var noget, de havde vidst hele tiden. Men de havde stadig tunnelsyn og var 3-4 år efter dem, som virkelig havde fattet det.

Paddy Moogan mener, at den nye fokus på content marketing kommer af simpel nødvendighed. Ældre SEO-teknikker, som var hurtige og nemme, er langsomt begyndt at miste deres virkning. SEO-branchen har forstået, at hvis man skal vinde i det lange løb, skal man fortjene sine links, og man fortjener kun sine links, hvis man laver noget fedt. Uanset om det er et produkt, en service eller noget indhold.

Richard Baxter bemærker, at det er blevet nemmere at få links med godt indhold. Industrien har langt om længe indset dette. Mere indholdsrige hjemmesider har tendens til at rangere højere nu end før, bl.a. fordi søgemaskinerne endelig har fået det til at ske. SEO-branchen motiveres af at skaffe trafik og links og er således motiveret til at lære de teknikker, der virker.

Cyrus Shepard vil ikke lyde kynisk, men svaret er, at mange SEO-tricks, f.eks. linknetværk og blogkommentarer, har tabt virkning, og folk ved ikke hvor de ellers skal gå hen. “Åh ja, måske skulle vi faktisk lave noget indhold, som folk ønsker at dele.”

AJ Kohn tænker, at dyre-rutsjebaneturen (Panda og Penguin) har skabt en mulighed for at præsentere content marketing for et større publikum. Platforme som WordPress gør det muligt for mange flere at udgive indhold, hvilket medfører en forbløffende eksplosion af indhold. Og Googles betydning stiger støt: Alle de små forretninger, som ignorerede internettet i årevis, hvorefter de brugte det, mens de holdt sig for næsen, indser nu, hvad de får ud af det. Men de har brug for solide alternativer til de hurtige, uholdbare løsninger.

Rhea Drysdale tillægger Google æren, ikke seo-branchen. Alle tog til efterretning, at Panda-opdateringen devaluerede billigt indhold. Industrien modner i samme takt som de store søgemaskiner.

Jessica Bowman siger det handler om mennesker: SEO-branchen har tiltrukket nye talenter. Første generation var ikke de kreative typer, der lavede det opfindsomme indhold, som vi se i dag. De foretrak at arbejde med andre parametre end indhold. De ville gøre så lidt som muligt for at få så meget som muligt, og i gamle dage virkede det! Nu lægger folk pludselig mærke til, hvad SEO-folkene gør. Tidligere var SEO i mange organisationer det rødhårede stedbarn, der ikke fik megen opmærksomhed eller frie tøjler til at gøre effektive ting. Nu ser vi PR-afdelinger, der kommer med nye ideer til indhold som vil gavne brandet OG øge placeringen.

Mike King påpeger, at det kan være en kæmpe udfordring at få et brand til at lade os placere selv indhold af meget høj kvalitet på deres sider. Brands opfatter typisk deres sider som en måde at reklamere og trække oplysninger ud af brugerne frem for en måde at besvare spørgsmål og underholde. Coca Cola, Red Bull og Old Spice er eksempler på brands som er ved at ændre den norm.

Ian Lurie er bitter: Det handler om, at en masse talentløse reklame- og SEO-folk ikke længere har noget andet sted at gå hen. For folk som mig, der har været en fortaler for stærkt indhold siden 1998, er den pludselige interesse for indhold som en markedsføringsteknik utroværdig. Hvis du pludselig snakker om indhold, og aldrig har gjort det før, har du formentligt givet dine kunder en ret dårlig service.

Illustration herfra.

1 kommentar

Der er lukket for kommentarer.