Er Pinterest det nye sort?

Nu har vi prøvet det, og ja, vi tør godt vædde på at Pinterest har fremtiden for sig. Pinterest er et af de nyeste sociale medier, denne gang med fokus på stillbilleder. Et billede siger som bekendt mere end tusind ord, og alle der sætter pris på visuel kommunikation kan komme til deres ret på Pinterest.

Pinterest  (pin plus interest) er opbygget som en stor opslagstavle delt i mange små, f.eks. dine. Du kan udtrykke hvem du er, og hvad du kan lide ved at at “pinne” forskellige billeder på dine opslagstavler – dine egne eller andres. Det er en form for virtuel scrapping eller online mood boards. Mood boards er noget kreative mennesker laver som led i en forandringsproces, f.eks. en ny bog, et nyt produkt, en ny garderobe eller en ny indretning. De bruges til inspiration eller til at fortælle omverdenen om ens værdier.

Der er i skrivende stund 13 millioner profiler på Pinterest, der er opfundet i USA. Målet er at forbinde alle i verden gennem de ting, folk finder interessante; favoritter indenfor film, tegneserier, legetøj, opskrifter, sko, vintage, blomster, steder, mad osv. Hvis man holder af at bruge internationale livstilsmagasiner (Vogue, Harper’s Bazaar, Better Homes and Gardens osv.) til inspiration, vil man også holde af Pinterest. Det er en fryd for øjet, og du skal ikke bruge mange timer på Pinterest for at få nye ideer til præsentationer, kontorindretning, livsstilsforandringer osv.

Du kan bruge Pinterest til at visualisere tendenser, kreative projekter, brands osv. Din projektgruppe kan være fælles om et board, og du kan præsentere dine boards for kunder, som selv kan gå ind og tilføje/fjerne billeder, til I når en fælles forståelse.

Pinterest er meget, meget brugervenligt. Man starter med at smide pin-knappen op på værktøjslinjen.  Når man så finder noget på nettet, der er værd at gemme, klikker man på sin pin for at gemme det på det relevante pinboard. Det sker uden at krænke ophavsretten til dem, der har lagt billedet på nettet: Oprindelsesadressen følger altid billedet, så man kan gå tilbage og betale ophavsmanden, hvis man bruger et billede i en kommerciel sammenhæng.

Send os en mail, hvis du har brug for invitation til Pinterest.