Få kunder på Pinterest

Ifølge PrestaShop, der leverer webshopløsninger, har Pinterest vist sig at skaffe masser af trafik til netbutikker. Det estimeres at amerikanske netbutikker på Pinterest oplever 45 % stigning i besøgstal. Via Pinterest kan du altså tiltrække nye kunder, og holde på dem du har.

45 % af de amerikanske internetbrugere har en aktiv Pinterest konto. Heraf har 21 % allerede købt et produkt efter at have set det på Pinterest. Det er ikke alle produkter, der egner sig til Pinterest, men æstetiske livstilsprodukter som fødevarer, tøj, sko, møbler, kunst, brugskunst, blomster og håndarbejde – det er her guldet ligger begravet.

Hvordan virker Pinterest? Læs her.

Netbutikker har længe brugt Facebook og Twitter til at promovere produkter og til at kommunikere med målgruppen. Pinterest er lynhurtigt blevet det tredje mest brugte sociale medie i verden. På et halvt år voksede Pinterest med 4000 % og har nu otte millioner abonnenter og 1,36 millioner brugere, der logger på dagligt. 80 % af brugerne er kvinder.

Langt de fleste brugere er amerikanere mellem 25 og 45 år, men det amerikanske medie spreder sig hastigt i Europa, særligt i engelsk og fransktalende nationer. I Frankrig er der i skrivende stund 100.000 brugere.

Folk bruger tilsyneladende lidt længere tid ad gangen på Pinterest (over 15 min. i gennemsnit) end Facebook (12 min.). Men den store fordel ved Pinterest er, at brugerne kun skal bruge to klik for at komme fra et Pinterest-foto til det sted i din butik, hvor de kan lægge produktet i en indkøbsvogn.

Pinterest viser og deler dine produkter på en original måde, så du virkelig kan høste fordelene ved viral markedsføring. Jeg delte selv IKEAs funky havestol på mit have-pinboard og straks blev den repinnet af seks amerikanske kvinder, der åbenbart ikke kunne sove.

PrestaShop anbefaler, at man gør det nemt for ens besøgende at dele produkter på Pinterest. Sørg for at integrere en Pinterest-knap i din webshop, så dine kunder og oserne nemt kan pinne dine produkter på deres pinboards. Mange bruger pinboards som visuelle ønskesedler: Når man falder over noget lækkert, som man ikke lige har råd til, pinnes det for at signalere til netværket, hvilken stil man har eller gerne vil have.

 

IKEA PS VÅGÖ stolen - nu i en populær pink model