På Facebook og andre sociale medier deler folk i stigende grad grafiske billeder indenfor alle typer af emner: økonomi, sprog, klima, litteratur, politik osv.
Infographics er grafiske formidlinger af forskellige budskaber. Det kan være alt fra et banalt billede, der har fået en billedtekst, som forankrer billedet på en uventet måde til komplekse flowcharts fyldt med information, som dog er hurtigere at overskue, end hvis man skulle læse den som ren tekst.
Infographics er en genre, der læner sig op af infotainment eller faktion. Det er formidling af fakta på en relativ enkel og samtidig underholdende måde. Søg på “infographics” billeder – så ser du hurtigt, hvad det handler om.
Infographics er freeware, men virksomheder hyrer bureauer til at lave dem til sig. Der er penge i genren, da den er meget effektiv til at sælge et produkt/budskab på nettet. De gode infographics får enorm eksponering på nettet:
Der skal være en humoristisk eller overraskende/skæv vinkel, ellers bliver grafikken ikke delt.
- Jo enklere, jo bedre – alle lider af informationsforstoppelse.
- Der bør være en vis overensstemmelse mellem budskab og afsender.
- Det anbefales at involvere sit netværk allerede under udarbejdelsen af infographics.