Har Google straffet Chrome?

Om markedsandele på browsere

En pludselig nedgang i rangeringen hos Google, kan skyldes, at Google har ændret på sin algoritme – der vil være vindere og tabere, hver gang dette sker. Nogle gange taler man om, at Google “straffer” bestemte tendenser i folks måder at søgemaskineoptimere på. For tiden drøftes, om det er kommet så vidt, at Google har straffet sig selv.

Efter at Chromes markedsandel er vokset 17 måneder i træk, faldt Googles browser 0,17 procent i januar 2012. Net Applications, der måler omkring 160 millioner unikke besøg pr. måned til mere end 40.000 sites, konstaterede, at også Firefox og Safari mistede markedsandele i januar. Samtidig steg Microsofts browser Internet Explorer med 1,09 %. Stigningen kan skyldes, at mange købte nye pc’ere i juleferien, men så burde man have set en stigning sidste år, og det var ikke tilfældet – tværtimod.

Kunne Chromes fald skyldes, at Google fjernede sin egen browser, Chrome, fra søgeresultaterne for en række browser-relaterede søgetermer? Det mener Matt McGee, som har bemærket, at Chromes forside ikke længere figurerede på side 1, når han søgte på “browser,” “web browser,” “download web browser,” “chrome,” “google chrome” og “chrome browser”.