Hjælp til Analytics

Har du læst om Analytics, og er nu nysgerrig efter at gå i gang.

Vi kan tilbyde dig hjælp til Analytics til en rimelig pris; enten i forbindelse med oprettelse af hjemmeside eller som en enkeltydelse.

Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor Analytics er et uundværligt værktøj.

Hvad er Analytics?

Analytics er en forkortelse for Google Analytics: et gratis webanalyseværktøj, som kan generere detaljeret statistik om dine hjemmesidebesøgendes adfærd. Værktøjet bliver brugt på mere end 12 millioner hjemmesider og er det suverænt mest anvendte værktøj inden for området.

Analytics bliver blandt andet brugt til at se, hvor dine besøgende kommer fra (Google, Facebook, andetsteds), hvor de skal hen (kontaktsiden, blogsiden, om os siden), og hvad de laver (køber, ”Synes godt om”, søger på hjemmesiden). Det er et meget værdifuldt værktøj, hvis man ved, hvordan man bruger det.

Overbevis skeptikere

Indhold af høj kvalitet er dyrebart på internettet.

Desværre er det ikke altid nemt at overbevise sine samarbejdspartnere om, at der skal investeres i bedre indhold på virksomhedens hjemmeside.

”Vi har vores telefonnummer, adresse og e-mail på hjemmesiden, samt en liste over vores produkter. Det burde være nok” kunne være et typisk svar fra en medarbejder, som ikke er ansvarlig for markedsføring. Med Analytics har du her en gylden mulighed for, at teste hvorvidt du har ret eller tager fejl.

Hvis antallet af besøgende, som forlader siden lige efter de er ankommet falder, eller hvis besøgende begynder at bruge længere tid på siden, er det et godt tegn på, at virksomheden går i den rigtige retning. Ved at følge brugernes vej til hvad der forhåbentlig ender med et køb eller en opringning/e-mail, er det også muligt at måle Return on investment (ROI) på mindre åbenlyse tiltag, som for eksempel blogindlæg, salgstekst eller et nyt webdesign.

Hvis du ønsker at indføre X, Y eller Z i din virksomhed, men du har nogle skeptiske samarbejdspartnere, er analytics et suverænt værktøj – neutral data tager sjældent fejl.

Test, test og test

Google Analytics åbner et uendeligt antal testmuligheder.

Reagerer dine besøgende bedst på en blå, rød eller en gul baggrund? Får de lyst til at læse mere, hvis man ændrer fonten til Verdana, Times New Roman eller Arial? Hvor mange klikker på vores ”Læg i Kurv” knap, hvis vi gør den større/mindre, og hvad nu hvis vi ændrer farven fra rød til grøn, eller skifter teksten ud med ”Køb mig”?

Når du først går i gang med det store testcirkus – og det bør du, da der er mange penge at hente – er der tæt på uendelige valgmuligheder at gå i gang med.

A/B testing er et begreb som dækker over test af forskellige udgaver af et element. På test A kan du for eksempel have kundeudtalelser i toppen af siden, mens du på test B har kundeudtalelser i bunden af siden.

Noget tid senere har du så det endelige resultat: Test A skaffede 15% flere kunder end Test B.

Virksomheden har nu – med hjælp fra Analytics – fundet frem til, hvilken udgave af siden som skaffer flest kunder.

Ved at holde øje med dine kunders handlinger på hjemmesiden, kan du – med lidt erfaring – hurtigt spotte et mønster og reagere derefter.

Få hjælp til Analytics hos os

Hvis du gerne vil have en grundig oplæring i Google Analytics, bør du søge hjælp hos en virksomhed, som har mange års erfaring med værktøjet.

Vi kan tage en uforpligtende snak om dine Analytics behov. Det eneste du skal gøre er at ringe til 27 20 19 27, eller sende os en mail på johannes@dahl-lumholt.dk

Skriv kommentar