Som led i din undersøgelse af markedet er det nødvendigt at vide, hvem dine kunder er.
“Det siger da sig selv…” kan jeg høre mig selv sige til det jeg lige skrev, men jeg er heldigvis klar over, hvad jeg skal til at skrive om lidt.
Mange falder nemlig i en fælde, når det kommer til at udpege den ideelle kunde. Man kan bare kigge på sko- og tøjgiganten Nike. Det utrænede øje vil måske mene, at deres kunder er folk, der holder af sporty tøj og smarte sko. Problemet er bare, at de aldrig har været Nikes primære kunder.
Hos Nike kæmper man om andres gunst: atleternes. Nike bruger det meste af deres tid på at forføre atleter med deres produkter og betale dem for at bruge deres sko og tøj i reklamer; de udvikler mange af deres produkter, efter hvad atleterne har lyst til at bruge. Via atleterne – som ofte er kendte – får Nike sendt deres produkter ud til resten af befolkningen.
Bare se på de kendte Air Jordan sko, som bliver solgt gennem superstjernen Michael Jordan. 3 ud af 4 basketball sko der bliver solgt i USA er fra Jordan-brandet, mens 86.5% af alle basketball sko, som koster over $100, også er fra det mærke. Nike formår altså at have en enorm omsætning uden at fokusere på “almindelige” mennesker.

Producenter af alverdens ting har ikke slutbrugeren som kunde: de tænker kun på de butikker, som sælger deres produkter videre. Så længe Netto/Føtex/Elgiganten/T. Hansen/Skofus er glade, har de ikke noget at bekymre sig om.
Hvis du tænker på at starte en virksomhed, eller lige er begyndt, er det måske værd at genoverveje, hvem dine egentlige kunder er. Det kan betyde meget for din virksomheds fremtid.