Det kræver udholdenhed og talent
I dag skal der en stor indsats til for at skabe en succesrig blog, der er nemlig mange flere der blogger. I “gamle dage” – i bloggens barndom – skulle der ikke så meget til, andet end at man skrev lidt på må og få. Folk var imponerede over, at man overhovedet havde en blog, så indholdet behøvede ikke være særlig gennemtænkt.
Det er naturligvis nemmere at dominere nettet, hvis din blog er en niche , end hvis du blogger om din have! Jo tidligere du kan begynde at blogge om en ny tendens, du tror på, jo bedre.
En succesrig blog kræver mindst én dedikeret person, der investerer tid i at kreere indhold, men ideelt bør der være et hold på 2-4 personer, der kan levere indhold med jævne mellemrum. Det er nemlig hårdt at blogge, og i længden kan man løbe sur i det, hvis man ikke er flere om at opdatere.
Det rigtige sted på det rigtige tidspunkt
Hvad er en blog? Jamen det er jo bare en hjemmeside, hvor der medjævne mellemrum, helst dagligt, bliver publiceret artikler. Gode artikler tiltrækker trafik, links og delinger, giver dig en bedre placering i Googles søgeresultater og booster dit brand.
Og så kan en blog udøve små mirakler – det meddeler Rand Fishkin i denne udgave af Whiteboard Friday: Tactics to Improve Blog Readership:
“Serendipitous things that wouldn’t have otherwise come about; do come about because you have a blog, because you’re creating content on a regular basis. And that’s touching people who can potentially help you achieve what you’re trying to achieve in business.”
Så hvad venter du på?
10 gode råd

Rand har disse 10 råd til den ambitiøse blogger…
- Hvis du gerne vil have deltagelse på din blog – kommentarer, delinger, mails, invitationer til dit og dat – skal du selv deltage. I relevante fora bør du bidrage så godt du kan – det giver opmærksomhed om din blog, og det giver dig mulighed for at skrive endnu bedre artikler. Skal du bare skrive “godt indlæg” og efterlade et link til din blog? Naturligvis ikke: Det skal være kommentarer med substans.
- De første der viser ægte interesse for din blog bør du bygge relationer til. Du skal svare dem.
- Brug aldrig et subdomæne til din blog.
- Promover de personer, der har indflydelse på dit blogemne. Ikke nødvendigvis dem, der allerede er store og kendte, men dem der er på vej. Det bliver de glade for!
- Kvalitet frem for kvantitet. Hvis du ikke kan skrive en god artikel hver dag, så udgiv en en gang om ugen eller måneden. Hellere det end lægge halvgode artikler på din blog.
- Eksperimenter med billedmateriale, du selv har skabt: Grafik og data. Billeder bliver delt meget hyppigere end tekst. Det behøver bestemt ikke være kønt for at blive delt (Rand Fishkin bruge sine egne whiteboard noter som eksempel).
- Få abonnenter til et nyhedsbrev.
- Gør det nemt for dine læsere at dele eller linke til dit indhold.
- Vær kontroversiel – det er en nem måde at blive unik på. Men når du udfordrer andres holdninger, data osv., så gør det på en saglig måde.
- Del mere på sociale medier. De fleste skriver deres artikel og deler den én gang i de relevante medier/netværk. Men du kan med fordel dele artiklen flere gange efterfølgende; to timer efter, dagen efter, to måneder efter. Timingen afhænger naturligvis af mediet og din målgruppe, og hvad der ellers sker i verden. Du har brugt lang tid på at generere dit indhold, og du bør naturligvis maksimere synligheden.