Er du led og ked af den traditionelle marketingprocess?
Push-strategier, hvor man konstant sender reklamer ud i håb om at nogen lægger mærke til dem, kan til tider godt sammenlignes med at smide penge ned i et hul. Med smartphones, konstant adgang til internettet og et hav af udbydere af produkter og ydelser, er det blevet sværere end nogensinde at fange potentielle kunders opmærksomhed.
Hvis reklamen ikke har den rette farve, font, overskrift eller indhold, vil den blive overset af de fleste, med mindre du er så heldig at have et/en produkt/ydelse, som folk på ingen måde kan undvære.
Store underskud og desperate virksomheder har gennem det sidste årti fået marketingeksperter til at søge efter nye løsninger. En af løsningerne er inbound marketing.
Hvad er inbound marketing?
Begrebet inbound marketing blev opfundet i 2005 af HubSpot’s Brian Halligan. Inbound marketing er især velegnede til mindre og nyopstartede virksomheder, som ikke har den nødvendige kapital som skal til for at benytte traditionelle marketing metoder.
Kommunikation af virksomhedens produkter, ydelser, værdier, mål og lignende foregår typisk gennem følgende kanaler:
- Blogs
- Podcasts
- eBøger
- Online nyhedsbreve
- SEO
- Videoer og
- Sociale medier
Ved at være aktiv – og hjælpsom – på ovenstående medier, kan selv virksomheder med små budgetter, komme op og konkurrere med store virksomheder, inden for deres felt.
Uddan og underhold dine besøgende
Et af målene med inbound marketing er at dele den viden, du har til rådighed med resten af internettet. Når du blogger om et emne, eller skriver et par interessante linjer om emnet på de sociale medier, vil folk langsomt begynde at kigge mod dig, når de har problemer eller gerne vil lære noget nyt.
Langt de fleste emner er gode emner, for der vil næsten altid være en målgruppe at finde. Hvad der er interessant for dig, er sikkert også interessant for Mogens i Jylland eller Tina på Bornholm.
Lad os sige at du sælger kufferter. Her er der rig mulighed for at skrive underholdende og relevante tekster om, hvordan kufferter bliver lavet, hvorfor en kuffert af mærket X er bedre end Y, hvorfor materiale X er bedre end Y osv. Ved at skrive om ting, som folk aktivt søger efter, kan du forvandle nysgerrige besøgende til kunder.
Forskelle på inbound marketing og outbound marketing
Ved inbound marketing kommer kunderne til dig, fordi du har skabt noget, som de søger. Du behøver ikke nødvendigvis at betale noget som helst – udover server og domæne udgifter – for at få besøgende på din side.
Ved outbound (traditionel) marketing kommer kunderne også til dig, fordi du har noget, som de gerne vil have, men det er aldrig gratis. Outbound marketing benytter reklamer i form af aviser, ugeblade, radio/tv-reklamer, cold calling eller reklamer på internettet.
Inbound marketing benytter tovejs kommunikation. Praktiserer man denne form for marketing, er det nødvendigt at være aktiv på andre blogs, sociale medier, samt ens egen blog.
Outbound marketing benytter envejs kommunikation. Folk kan ikke kommunikere med dig, via dine reklamer. Der er altså fokus på at informere om et produkt, men ikke nødvendigvis gå i dialog omkring det.
Inbound marketing betyder meget for os
Vi tager os af mange forskellige opgaver.
Grafisk design, hjemmesider, salgstekster, søgemaskineoptimering, AdWords, linkbuilding m.m.
Noget af det vi bruger mest tid på er strategier og metoder, som bruges i forbindelse med inbound marketing. Hvis du er entusiastisk omkring din virksomhed, og ikke har noget imod at dele din viden inden for dit felt med andre, har du – med den rette vejledning og de rigtige værktøjer – god mulighed for at nå til tops.