Indhold er konge?

I et SEOmoz interview med en række seo-eksperter drøftes bl.a. begrebet Content is King. Interviewet handler i sin helhed om begrebet Content Marketing.

Intervieweren spørger, om ikke eksperterne venligst vil undlade at bruge begrebet. Indhold er essentielt, jo, men hvis ikke man mestrer de andre online marketing-discipliner, bliver det ignoreret.

Peter Meyers bryder sig ikke om at diskutere ord – for hver person, der misbruger “content is king”, er der en person, der spilder sin tid med at beklage sig over det. Men ingen smart SEO strategi i 2012 kan stå på et klistermærke.

Paddy Moogan er enig i, at man kan have verdens bedste indhold på sin side, men hvis ingen ser det, er det meningsløst. Indhold skal promoveres for at få succes.

Richard Baxter udtaler, at indhold blot er indhold – strategien går på, hvordan det promoveres. Strategien bestemmer om dårligt indhold skal klare sig godt eller godt indhold skal klare sig dårligt.

Mike Pantoliano hader begrebet “content is king” – hvis en blog eller en præsentation bruger dét eller andre online marketing platheder, cykler han hurtigt videre.

Cyrus Shepard foreslår et alternativ: “Content First?” Verdens værste job er at lave søgemaskineoptimering for en hjemmeside med dårligt indhold eller et ringe produkt. Omvendt hvis produktet er lækkert, bliver markedsføringen en leg. Alt for ofte bruger forretninger en masse energi på at markedsføre noget, som de hellere skulle lave om.

AJ Kohn supplerer, at mange tror, de er Kevin Costner – hvis de bygger det, kommer folk. Men denne tilgang giver ikke trafik – ikke i det virkelige liv. Vores job er at sørge for at indholdet bliver placeret foran de rigtige mennesker. Jo bedre indhold, jo nemmere er dette job.

Rhea Drysdale er enig i, at godt indhold ikke kan adskilles fra markedsføring. Det er helt atypisk, hvis indhold får trafik uden marketing.

Mike King understreger, at der kan kun være én konge, og det er Mike. Mange brands er langt fra målet, bl.a. fordi alt for mange interessenter skal godkende indholdet, før det udgives. Men se blot på kirkegården af fejlslagne infographics, hvis du ikke tror, markedsføring er nødvendigt.

Ian Lurie er lige ved at græde, når nogen siger “content is king”. Begrebet gør indhold til et billigt trick, når det i bund og grund handler om kommunikation. Markedsføring kan ikke eksistere uden indhold.

Den onde, onde King Joffrey i Game of Thrones II