Pinterest og Instagram tilbyder to forskellige måder at dele billeder på.
Der er dog stor forskel på, hvad de to hjemmesider hver især har at tilbyde, og hvordan deres ydelser fungerer.
Instagram har for eksempel ikke de samme muligheder for at trække trafik væk fra Instagram, og over på en hjemmeside. Billeder på Instagram bliver som regel på Instagram og de andre sociale netværk, som du med deres app kan vælge at dele med.
Hele idéen går ud på at tage et spændende billede, hvorefter et filter kan smides på for at give billedet den rette stemning. Billedet bliver herefter delt på Instagram – eventuelt med hashtags, så andre Instagram brugere kan se det. Du kan godt tilføje links i dine Instagram billeder, men linket er ikke klikbart, hvilket uden tvivl gør det sværere at tiltrække ny trafik.
Med Pinterest har du derimod rig mulighed for at vise dine produkter/ydelser og din virksomhed frem.
Billeder af hvad du sælger kan du kategorisere på “boards”, som folk så kan kigge igennem. Ved hvert billede er der mulighed for at linke tilbage til produktet/ydelsens originale placering, og den nysgerrige Pinterest-besøgende behøver blot at klikke en ekstra gang på dit billede for at blive ledt til hjemmesiden.
De forskellige målgrupper
Først og fremmest er det værd at overveje, om din virksomhed passer til de brugere, som benytter de respektive hjemmesider.
Det ville være spild af både tid og penge, hvis du prøvede at lokke nye kunder til fra en målgruppe som ikke besøger Pinterest eller Instagram.
Nedenfor kan du læse lidt om, hvem de mest hyppige brugere er (nedenstående data er fra en global undersøgelse af de to virksomheders brugere, og er altså ikke udelukkende data fra danske brugere).
Instagram brugere
- Størstedelen er kvinder
- Voksne i 18 til 29-års alderen
- Latinoer og afroamerikanere
- Byboere
Pinterest brugere
- Mest hvide kvinder under 50 år
- Veluddannede
- Årlig indkomst på mere end $100,000
- Har børn
Du kan altså allerede her gøre op med dig selv, om din målgruppe rammer helt ved siden af et af de to virksomheders brugere.
Instagram egner sig bedre til smartphone-format end Pinterest, men begge hjemmesider fås til både Android og Apple enheder.