Online Reputation Management handler om at overvåge og forbedre den omtale, man får på internettet. Det gælder både for organisationer og individer. En af mulighederne er at anvende Google Alerts (en gratis tjeneste). Med Google Alerts modtager man en mail, hver gang et bestemt søgeord dukker op i top 50. Du bør også med jævne mellemrum søge på dit navn, din virksomhed eller dit varemærke for at tjekke, hvad der dukker op på side 1, 2 og 3.
Begrebet Online Reputation Management fik fornyet fokus med Stein Bagger-sagen. Der havde tidligere været negativ omtale af Stein Bagger, hvorefter han fik et firma til at skabe nye neutrale og positive indlæg på nettet. Disse indlæg skulle fortrænge de negative indlæg fra søgeresultaterne. Ikke nogen dårlig strategi, men der findes mange andre måder at håndtere negativ omtale på.
På internettet betyder indhold alt, og afsenderen har ikke fordums tiders magt over tingene. Hvis søgemaskinerne vurderer, at en forbrugers klagesang er mere værd end en forretnings selvpromovering, så er det den skuffede forbruger, der får den bedste eksponering.
Derfor gælder det naturligvis som aldrig før om at behandle sine kunder ordentligt, men man kan ikke altid gøre alle tilfredse, og der er heldigvis en række måder at minimere dårlig omtale. Forebyggelse er altid bedre end behandling, og der er en bred vifte af muligheder for at undgå negativ omtale ved bl.a. at gå i dialog med kunder på sociale medier.
Som privatperson er det en rigtig god idé at betragte sociale medier som et offentligt rum – overvej f.eks. om du vil have din Facebook-statusopdatering til at stå på din t-shirt. Eller de billeder der blev taget, da du fik en body tequila på Sunny Beach – skal de ligge på side 1, når din kommende arbejdsgiver søger på dit navn?