Sociale medier & grafiske budskaber

Det er relativt dyrt at opnå eksponering i de traditionelle topstyrede medier; trykte aviser og blade, tv og radio. På sociale medier kan alle med evner og ambitioner være med. Spændende profiler får hurtigt en fast læserskare, som anbefaler indlæg til venner gennem links, chat og tweets. Det kaldes også viral markedsføring, når et budskab mere eller mindre spreder sig ved egen kraft på de sociale medier.

Medielandskabet er fundamentalt forandret med sociale medier. De gamle medier har oprettet blogs på deres online-versioner – og offline-versionerne oplever stærkt faldende oplag og annoncering. Brugerne bryder igennem de redaktionelle barrierer og sætter dagsordenen – på godt og ondt.

Brugerne af sociale medier deler i stigende grad grafiske budskaber; også kaldet infographics. Infographics er grafiske formidlinger af budskaber indenfor alle typer af emner; mode, film, økonomi, sundhed, politik osv. Det kan være alt fra et banalt billede, der har fået en billedtekst, som forankrer billedet på en uventet måde, til komplekse flowcharts fyldt med information, som dog er hurtigere opfattet, end hvis man skulle læse den som ren tekst.

I Danmark er sociale medier blevet synonym med Facebook, der er udbredt hos knap 3 mio. danskere. Facebook har for nyligt givet alle sider et stærkere visuelt udtryk. Nu udgives statusopdateringer som var det en avis – man kan fremhæve nogle artikler og gemme andre artikler. Som altid er det en god idé at tænke over, om det man udgiver, repræsenterer én som man gerne vil have det.

Skriv kommentar