Søgemaskineoptimering

Google er den dominerende søgemaskine i Danmark. Derfor er topplaceringer på Google essentielle, hvis du vil have relevant kvalitetstrafik til dit website.

Googles algoritme, der bestemmer, hvilke konkrete sider som skal placeres hvor i søgeresultaterne, rummer ca. 200 faktorer. Nogle er kendte, andre er hemmelige. Mange af de kendte faktorer kan vi hjælpe dig med at påvirke til gavn for dine besøgstal.

Du skal først og fremmest sikre, at Google forstår, hvad dit website handler om, så Google kan give dig en passende placering. Søgemaskineoptimering drejer sig om at få søgemaskinerne til at forstå, hvilke søgeord dine undersider centrerer sig omkring. Dette kræver bl.a., at man skriver brugervenlige tekster til sine læsere.

Søgemaskineoptimering består groft sagt af tre dele: Tekstarbejde, linkbuilding og teknik.

Søgemaskineoptimering ved hjælp af teknik

Mange funklende flotte websites lever en usynlig tilværelse på Google, der står i skærende kontrast til den retorik, reklamebureauet har anvendt om deres lækre design. Blæret – og dybest set overflødig – programmeringskode har druknet mange dyre websites. Hvad betyder det, at fisken er flot, hvis kun dybhavsdykkere kan se den?

Forkert programmeringskode og diverse overfladiske gimmicks kan hæmme dit websites resultater i søgemaskinerne, f.eks. ved at sænke dets loadinghastighed. I dag er det fuldt ud muligt at kombinere lækkert design med perfekt søgemaskineoptimering, f.eks. ved at bruge de nyeste skabeloner i WordPress.

Søgemaskineoptimering ved hjælp af links

Eksternt indgående links er en faktor, som Google vægter særdeles højt – altså links fra andre websites til din. Et link fra en anden kvalitetsside til din betragtes af Google som en god anbefaling, hvilket naturligvis styrker dit websites synlighed. Interne links mellem de forskellige undersider er også en vigtig faktor. Læs mere om linkbuilding.

Søgemaskineoptimering ved hjælp af tekster

God søgemaskineoptimering drives af mottoet “Content is King”: Værdien ligger i websitets indhold. Meningsfulde tekster med relevans for din målgruppe udgør selve kernen af dit website. Når de gode tekster er på plads, er der forskellige metoder, man kan anvende for at sikre, at søgemaskinerne kan aflæse, hvad hver enkelt underside handler om. Læs mere om tekstskrivning til web.