Spådom om sociale signaler

Er sociale signaler fremtidens links? Det vurderer Jayson DeMers, der på SEOmoz gennemgår de sociale mediers betydning for søgemaskineoptimering – i går, i dag og i morgen. Sociale signaler er ved at udvikle sig til det nye “link”, når man måler deres vigtighed i Googles algoritmen.

Værdien af links vil ikke blive udraderet, spår DeMers, men udvandes af de sociale signaler, som med tiden vil bliver mere værdifulde. De kommende generationer har nemlig fået sociale medier ind med modermælken. Allerede i dag bruger folk mere tid på sociale medier end i søgemaskiner. Folk er mere tilbøjelige til at stole på en hjemmesidel som er anbefalet af deres venner end en søgemaskine. Og hjemmesider med stor synlighed på sociale medier kan nemmere anbefales.

Der laves masser af undersøgelser for at komme til bunds i sammenhængen mellem sociale signaler og seo-resultater, men målet flytter sig hele tiden.

For to år siden konkluderede eksperter, at Google ikke har adgang til data fra folks Facebook-vægge, men at delinger på Twitter fungerer som en ny form for linkbuilding. I dag siger de, at jo mere omtale din virksomhed får på sociale medier generelt, jo højere vægter søgemaskinerne din hjemmeside.

Det har altså direkte betydning for din hjemmesidens placering, hvor mange mennesker der synes godt om din forretning på Facebook. Indirekte har omtale på Facebook også stor betydning. Jo mere opmærksomhed din forretning får på nettet, jo flere indgående links kan du opnå. Og links er stadig den mest værdifulde faktor i at bestemme, om din hjemmeside bliver fundet.

Hvad bør du gøre lige nu for at forbedre din hjemmesides sociale signaler?

  • Sæt deleknapper op, der gør det nemt at anbefale/synes godt om.
  • Opret en Facebook side.
  • Få en Twitter, Pinterest, YouTube og LinkedIn konto – bare det at være til stede, skaffer dig indgående links.
  • Hyr evt. nogle til at opdatere dine konti for dig. Brug en studentermedhjælp eller en freelancer, hvis du ikke har ressourcer til en fuldtids “community manager”.
  • Sæt knapper op på din hjemmeside, der gør det nemt at følge den på Facebook osv.
  • Opret en blog med aktuelle indlæg, der kan deles. Blog minimum en gang om ugen, men sørg for at alle dine indlæg er brugbare og originale.
  • Hyr en professionel til at skrive på din blog: Mere indhold på domænet giver flere muligheder for at blive fundet i søgemaskinerne og skaffe indgående links.
  • Når du udgiver et nyt blogindlæg, bør du dele det på sociale medier.
  • Hvis du gerne vil have aktiveret Pinterest-brugerne, skal du altid bruge billeder i dine blogindlæg.