Ulovligheder!

Google Analytics er et værktøj, mange seo-folk anvender til at blive klogere på brugernes adfærd, så vi kan gøre hjemmesider bedre og mere brugervenlige. Men Google bruger også oplysningerne til at lave målrettet reklame. Derfor overvejer de norske myndigheder (Datatilsynet) nu ifølge Comon.dk, om Google Analytics er ulovligt. Anvendes de indsamlede oplysninger til målrettet reklame, er det nemlig i strid med persondataloven.

I Danmark vil Datatilsynet ifølge artiklen naturligvis læse de norske kvababbelser med interesse, men ser dog ikke umiddelbart nogen anledning til at betragte Google Analytics som ulovligheder. Omvendt bruger det norske datatilsyn en EU-tolkning, der betragter ip-adresser som personhenførbare oplysninger. Det betyder, at firmaer og offentlige institutioner har pligt til at anonymisere ip-adresser, og det er da også lykkes den svenske pendant, Datainspektionen, at skjule cifrer i ip-adressen, før den sendes videre til Google.

Herfra tillader vi os at spørge, hvad der egentligt er så frygteligt ved at modtage en målrettet reklame? Myndighederne bør fokusere de sparsomme kræfter, der hvor nogle tager skade, f.eks. hacking af bankkonti, identitetstyveri osv. Altså jagte de kriminelle og lade virksomheder i fred, som giver folk, hvad de gerne vil have.

Som sædvanligt er det i den private sektor, at man finder en løsning, hvis man ikke ønsker at dele oplysninger med Google: Velkommen til Piwik.org – et open source analyse-værktøj.

Peter Malberg som Onkel Anders i Far til fire og onkel Sofus

 

 

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *